Vásárlás a Nemzeti Kulturális Alap hozzájárulásával, 2012

St.Auby Tamás

Csenj (1969)

Szentjóby (St.Auby, St. Turba) Tamásnak kivételes szerepe volt az intermediális gondolkodásmód és a hagyományos művészeti műfajokkal radikálisan szakító új jelenségek, a happening, a fluxus, az akcióművészet, az akciófilmszínház bevezetésében és terjesztésében. A művészet és a valóság kritikai átalakítására törekvő „nem művészet-művészeti” produktumok létrehozójaként, valamint kulcsfontosságú események (kiállítások, felolvasások, fluxus-koncertek) szervezőjeként és lebonyolítójaként a hatvanas évek közepétől karakteresen meghatározta a magyarországi neoavantgárd művészet alakulását. Az utóbbi évek kutatásai során nyilvánvalóvá vált, hogy St.Auby egyszersmind a Nyugat-Európában és Amerikában a hatvanas évek legelején indult fluxussal párhuzamosan, annak radikális meghaladására törekedve működött, és hogy az általa készített objektek integráns részét képezik a nemzetközi fluxus történetének.
Szentjóby 1966-ban, az Altorjay Gáborral közösen levezetett első magyarországi happening (Az ebéd. In memoriam Batu Khán) évében szakított a hagyományos költészettel, de már előtte, 1965-ben kísérleti, „aktuál-politikai verseny-versírással” foglalkozott. Ebben az időben már ismertek voltak előtte a pop art non-konvencionális anyaghasználatának eredményei, amelyek a magyarországi avantgárdban elsősorban a táblakép festészetet forgatták fel, Szentjóby azonban az intermediális objektkészítésbe, illetve a happeningbe fektette be a belőle levont konzekvenciákat. Az ebéd happeninget követően, Jürgen Becker és Wolf Vostell kötetét (Happenings, fluxus, Pop Art, Nouveau Réalisme. Eine Dokumentation, 1965) megismerve tevékenysége tudatosabb cselekvésbe fordult, fogalmi apparátusa pedig kibővült a fluxusról, az Bővebben >>
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!