Havadtőy Sámuel ajándéka, 1993

Ono, Yoko

Játssz bizalommal! (1986-87)

A japán származású művésznő fiatal korában zongorázni és énekelni tanult, majd az egyetemen filozófia szakra járt. Az előkelő családokban alapvető elvárás volt a festészet, költészet és a kalligráfia magas szintű művelése, valószínűleg ez segítette Onót abban, hogy művészi tevékenységét több műfajban is gyakorolja.

Yoko Ono az ötvenes évek második felében bekapcsolódott a New York-i művészeti életbe, megismerkedett John Cage-dzsel és George Maciunasszal. Amerikában ekkor indult el a későbbieket meghatározó irányzat, a Fluxus és annak különböző műfajai, mint például a happening és az assemblage. E neodadaistának nevezhető tendencia elterjedését a kialakult szellemi környezet tette lehetővé. A második világháború utáni értelmiségi a modernizmusból, a racionalizmusból kiábrándulva az egzisztencializmus, a keleti filozófiák, elsősorban a zen buddhizmus felé fordult.

Ono aktív tagja lett a korai Fluxus-körnek, egyik korai performanszához (Lighting Piece, 1955 és 1961, 1962) kapcsolódó utasítás jól jellemezi ezt a korszakát: „Gyújts meg egy gyufát, és figyeld, ahogy végigég.” Ebben a műben kiemel egy teljesen hétköznapi tevékenységet, összeütközésbe hozza nézőt az aktussal, hogy annak minden mozzanatát tudatosítsa. A hétköznap új dimenzióba emelése és a tudatosság fejlesztése fontos zen gondolat. Más performanszaiban a közönség is szerepet kap: egy háborúellenes akciója során (Cut Piece, 1966) levágják róla a ruhadarabjait, hogy azokat aztán elküldjék valakinek, akit Bővebben >>
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!