A művész ajándéka, 1997

Rónai Péter

Neodiogenetika (1985–95)

A budapesti születésű, ám jelenleg Pozsonyban élő Rónai Péter a hetvenes években kibontakozó képzőművészeti tevékenysége egyaránt merít a magyar és a nemzetközi kultúrából, illetve művészettörténeti előzményekből. Rónai felhasználja és továbbgondolja az avantgárd, a dada, a neoavantgárd művészet eredményeit, saját munkássága azonban mindig a jelen aktuális kérdéseire, művészeti és társadalmi problémáira reagál. Ironikus hangvételű műveinek egyik legfontosabb kérdésköre az emberi és művészi szubjektum, az identitás, az önazonosság megőrzésének lehetősége a média által uralt és manipulált világunkban.

Rónai hétköznapi tárgyakból és általában önmagát ábrázoló, nem művészeti céllal készült fotókból állítja össze munkáit. A fényképeket – amelyek nagyon gyakran a művész gyermekkorában készült családi fotográfiák, portrék – felvagdalja, kollázsokat hoz létre belőlük, majd ezeket a kollázsokat videoállóképekké alakítja, vagy digitalizálja és LCD képernyőn jeleníti meg. A kisméretű képernyőket Rónai Péter néha fotókkal kombinálja, máskor teljesen hétköznapi anyagokkal veszi körül, vagy szokatlan, általa épített szerkezetekbe helyezi. Egy-egy témát néha több munkán keresztül, variációk létrehozásával bont ki, illetve újabb munkáiban felhasználja korábbi műveinek részleteit, anyagait.

Két, egymástól különböző verzióban készítette el a művész a Neodiogenetika című installációt is. Az egyik esetben gyermekkori fotójából készített állóképet lejátszó videót helyezett a hordóba, a Ludwig Múzeum tulajdonában lévő alkotás pedig egy fekvő hordóból, a hordóba helyezett kenderkócból és Bővebben >>
« VISSZA  

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!