Piotr Jaros: Umarmen. A látás csodája

1996. március 14 - 1996. május 19.
A fiatal krakkói művész, Piotr Jaros három fotóinstallációt állított ki Budapesten: az első és második „Umarmen”-sorozatot és a „Triumf”-ot.
Jaros 1994-95-ben kezdett nagyméretű fekete-fehér, beállított fotókkal dolgozni, korábban konceptuális installációkat készített.
Az „Umarmen” alcíme „A látás csodája”. A középkori német szó arra utal, ha valaki szerencsésen hazatér a csatából; további jelentése az átölelés. A szeretetteljes fogadtatás. Jaros emberi szituációkat, titkos és elfojtott érzelmeket személyesíttet meg szereplőivel, akik mind különféle karaktereket képviselnek. Főhőse egy sokat szenvedett, számos operáción átesett fiatalember, a modellek mind a művész ismerősei és barátai.
Az Umarmen II esetében Piotr Jaros életnagyságú műanyag öntvényeket is készíttetett alakjairól, így a kétdimenziós kép és a hiperrealista panoptikum-figura kerül egymással konfrontációba. Ez elgondolkodtat bennünket a valóságról, a valóság megjeleníthetőségéről, a szimbólumok erejéről.
A Triumf még tovább megy: megjelenik az irónia, a kritikus szemlélet, az emberi természet, a birtoklási vágy leleplezése. A búrákba zárt fejek a fotóműterem lámpáit idézik, de eszünkbe juttatják az asztronauták sisakját is.
Piotr Jaros 1965-ben született a lengyelországi Myslenicében és 1989-ben végzett a krakkói Képzőművészeti Akadémián.

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!