1–2–3: Fókuszban a gyűjtemény – 3. emelet

2007. november 16 - 2010. május 2.
Fókuszban a gyűjtemény 3. emeleti kiállítási enteriőr
A Ludwig Múzeum 1991-es és a Kortárs Művészeti Múzeum 1996-os nyitókiállítása óta első alkalommal kerül a múzeum gyűjteménye a figyelem fókuszába. A gyűjtemény magja a Ludwig házaspár 1989-es, hetven művet számláló adománya, melyet két évvel később egy kilencvenöt darabból álló letéttel bővítettek ki. Ezzel a felbecsülhetetlen értékű és jelentőségű gesztussal elérhető közelségbe kerültek a huszadik század második felének addig csak reprodukciókról ismert művészeti teljesítményei, betöltve azt az űrt, amelyet ezeknek referenciáknak a hiánya okozott a művészettörténeti és művészeti képzésben. A 2005-ben megnyílt, Néray Katalin által rendezett harmadik emeleti állandó kiállítást lényegében változatlanul hagyva, kisebb kiegészítésekkel nyújtunk művészettörténeti áttekintést a hatvanas évektől a kilencvenes évekig a nemzetközi és magyar művészeti tendenciákról. A képzeletbeli sort két késői, jelentős Picasso-festmény kezdi, melynek kvalitásaira a nyolcvanas évek új, expresszív festészete irányította rá a figyelmet. A hatvanas évektől Európa legnagyobb pop-art gyűjteményét létrehozó Ludwig házaspár jóvoltából amerikai és angol művészek emblematikus művei (Warhol, Lichtenstein, Oldenburg stb.), valamint a fotórealizmus néhány kiemelkedő darabja (Close, Morley) került Budapestre. Ezzel párhuzamosan mutatjuk be a hatvanas évek progresszív magyar festészetének néhány fontos darabját (Keserü, Bak, Nádler). Az európai tendenciákat is felvillantjuk egy-egy jellemző művön keresztül (Tinguely, Appel, Hantai). A társadalmi-politikai tematikájú alkotások sorát a német Vostell és Richter művei kezdik, és a rendszerváltás előtti kelet-európai munkák (Gulyás, Pinczehelyi, illetve Lejderman, Nazarenko stb.) folytatják. A hetvenes–nyolcvanas évek konceptuális törekvései, a Fluxus, a performansz és a body art egyes példái az utóbbi évek vásárlásainak köszönhetően (Rainer és Beuys mellett Erdély, Lakner, Maurer, Hajas és mások művei) újonnan láthatók. Végül a nyolcvanas évek újfestészetét mutatjuk be A. R. Penck, Baselitz, illetve Birkás, Fehér, Kelemen, Bak és mások képeivel.


Kedves Látogatóink! Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a Ludwig Múzeum kiállítótereiben a műtárgyak védelme fokozott klimatizálást igényel. Köszönjük megértésüket, és az esetleges kellemetlenségekért elnézést kérünk.

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!