Taiwan Calling - Határtalan sziget

2010. december 17 - 2011. március 6.
Kiállítási meghívó
A Taiwan Calling című nagyszabású kiállítással először mutatkozik be a régióban a tajvani kortárs művészet. Az elmúlt években egyre több európai kulturális intézmény programja tükröz valódi, szakmai érdeklődést az ázsiai kortárs művészet iránt. A tajvani művészet legújabb tendenciái ugyanis eredményesen ötvözik a képzőművészeti tradíciót a legmodernebb technikai vívmányokkal, miközben a legégetőbb társadalmi vagy szociális kérdésekre összpontosítanak. Budapesten a Ludwig Múzeum és a Műcsarnok eddig példátlan együttműködésként, egyidejűleg mutatja be a tajvani képzőművészet sokszínűségét és frissességét, 25 művész több mint 200 művén keresztül.

Taiwan Calling - A szabadság fantomja / Műcsarnok
/ 2010. december 17 - 2011. február 13./ Részletek...


A budapesti Ludwig Múzeumban Taiwan Calling - Határtalan sziget címmel megvalósuló tajvani kortárs csoportos kiállítás a mai sokszínű tajvani társadalomban felmerülő történelmi, szociális, etnikai, politikai és kulturális kérdések képzőművészeti reflexióit mutatja be a második világháború után született, egymást követő tajvani művészgenerációk munkásságán keresztül.

Az elmúlt évtizedekben Tajvan gyors és radikális politikai, illetve kulturális változásokon ment keresztül, amelyek a tajvani identitás kritikus megkérdőjelezését, majd újraalkotását eredményezték. A folyamat a kínai kontinens által diktált egységes kulturális identitásalkotásról élesen váltott át a helyi öntudat felépítésének szándékába. Ebből adódóan a kortárs tajvani művészet látványosan elfordult a tradicionális műformáktól, és az új médiumokkal való kísérletezésbe kezdett. A nyugati művészet másolásáról szóló, egyfajta tapogatózó, experimentális fázist követően a tajvani művészek saját utakat tapostak ki, új kifejezésmódokat keresve, legfőképp az installáció és a videó műfajában.

A tajvani társadalmi kérdésekre érzékeny, általában idősebb művészek számára fontos és visszatérő tematikát jelentenek a bevándorlás-kivándorlás, az integráció, az interkulturális kommunikáció, a generációk közötti ellentétek, eltolódások és a különböző nemzetiségek közötti házasságok által felvetett problémák, melyeket az alkotók többnyire videó alapú munkákban dolgoznak fel (YU Cheng-Ta, CHANG Chien-Chi, TSENG Yu-Chin, FAN Hsiao-Lan).

Az ötvenes-hatvanas évek gyors infrastrukturális fejlődése, a rögtönzött városi és ipari építkezés még mindig meghatározója a mai Tajvan jellegzetes látképének. Az ebből adódó izgalmas és kihívást jelentő rehabilitációs, korszerűsítési és átalakítási feladatok megoldása központi kérdéssé vált a tajvani művészek között, akik akár valódi, akár szimulált, de rendszerint játékos installációkkal és videókkal kísérlik meg átalakítani mindennapi környezetüket (TAI Han-Hong, YEH Wei-Li, WU Chi-Tsung, TSUI Kuang-Yu, WANG Ya-Hui, LIU Hojang).

A legfiatalabb, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején született, jobb gazdasági és társadalmi helyzetben felnőtt művészeket az idősebb nemzedékkel ellentétben kevésbé foglalkoztatják a politikai és a társadalmi kérdések. Meditációs jellegű, befelé forduló, érzékibb, valamint egzisztenciális tartalmú alkotásokat hoznak létre, illetve a távol-keleti kulturális és művészeti hagyományok kortárs átértelmeződésére összpontosítanak (TZENG Yong-Ning, TSAI Charwei, LIU Mia Wen-Hsuan).

A kortárs tajvani művészeti szcéna pozícióját akár Kínával szemben, akár nemzetközi vonatkozásban meghatározó művek bemutatásával, illetve a saját identitásukat kutató művészek munkáján keresztül ez a kiállítás egy komplex képet szeretne mutatni mindazokról a kérdésekről, amelyek a mai tajvani társadalomban finom suttogásként fogalmazódnak meg. A kiállítás a National Taiwan Museum of Fine Arts, a Műcsarnok és a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum együttműködésében valósul meg. A Ludwig Múzeum kiállításának kurátora Kopeczky Róna.


Rólunk írták

ELSZIGETELVE, SZABADON (Mató Zsófia, www.revizoronline.com)



Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE!