SIGNAL – KONCEPTUÁLIS ÉS POSZTKONCEPTUÁLIS TENDENCIÁK A SZLOVÁK KÉPZŐMŰVÉSZETBEN

2019. április 19.

A SIGNAL című kiállítás a szlovák képzőművészet születését és útját követi az 1960-as évek közepétől napjainkig. Azt a tágabb kontextust mutatja be, amelyben a szlovák konceptuális művészet a hatvanas évek közepén létrejött, hangsúlyozva ennek a vizuális szemléletnek a továbbélését az egymást követő művészgenerációkon át. A kiállítás az elmúlt több mint ötven év legfőbb művészeti stratégiáinak ívét nem kronologikusan vagy generációkra bontva, hanem négy tematikus szekcióban – SZÖVEGmánia (Szövegalapú vizuális mezők), Zéró gesztusok (A lázadó gesztus beteljesül), Belső kozmosz (Utazás egy papíruniverzumon át), A kép újrafogalmazása (Digitális hatás) – vázolja föl.

Az 1960-as években megjelenő konceptuális szemlélet nem pusztán a modernizmus egyik ága volt, hanem alapvető áttörést jelentett, a művészetfogalom és a hagyományos műtárgyfelfogás változását idézte elő. Programjának megfelelően határterületek, „sztalkerzónák”, úttörő, felfedezésre váró tartományok jöttek létre. A mimetikus (utánzó) művészetet, a jelenetábrázolást és a statikus műtárgyfelfogást egy új, nem-képi ábrázolásmód, a művészi kifejezés új nyelvezete váltotta fel. Egyfajta anti-művészet, amely manifesztumok, feljegyzések, szövegek, események és akciók formájában realizálódott.

Mindemellett a különböző társadalmi és politikai kontextusban született generációk is kirajzolódnak az idővonalon: az 1989 előtti alternatív, nem hivatalos művészeti szcéna és ennek folytatásaként a fiatalabb nemzedék, amely a kor változó paradigmái és világnézete közepette kezdte meg tevékenységét. Ennek fényében a konceptuális és posztkonceptuális tendenciák három hullámát különböztethetjük meg: A szlovák konceptualizmus meghatározó művészei – az új vizuális nyelv megteremtői, az 1990-es évek posztkonceptuális törekvései – a konceptuális szemlélet átfogalmazása, a 2000 utáni új nemzedék – új „posztmediális” stratégiák és szemlélet, a digitális és elektronikus médiumok bevonása.

 

A SIGNAL – Konceptuális és posztkonceptuális tendenciák a szlovák képzőművészetben a Soft Codes című projekt folytatása, melyet 2015-ben a Wrocław Kortárs Művészeti Múzeumban, 2018-ban pedig Probe 1 címmel a Prágai Városi Galériában mutattak be.

 

Kiállító művészek

Blažej BALÁŽ, Cyril BLAŽO, Stano FILKO, Petra FERIANCOVÁ, Viktor FREŠO, Jozef JANKOVIČ, Martin KOCHAN, Július KOLLER, Marek KVETAN, Ján MANČUŠKA, Roman ONDAK, Michal KERN, Monogrammista T. D, Rudolf SIKORA, Pavla SCERANKOVÁ, Péter RÓNAI, Jaro VARGA

 

Kurátor: Vladimír BESKID

 

A kiállítás szakmai előkészítése: Viktória POPOVICS

 

Támogatók:
Támogatók