José Roberto AGUILAR (1941) brazil képzőművész, kulturális menedzser, performer, író, zeneszerző és előadóművész, a videó művészeti nyelvként való használatának úttörője.
Az autodidakta Aguilar 1956-ban csatlakozott a költészetet, irodalmat és a performanszművészetet egyesítő Kaos mozgalomhoz. Húszévesen rendezte meg első kiállítását. A hatvanas években a fantasztikus realizmussal kezdett foglalkozni, majd az akciófestészetben is kipróbálta magát. 1963-ban mutatta be munkáit a São Paulói VII. Nemzetközi Biennálén, ahol Itamaraty-díjat kapott.
A hatvanas évek végén Londonba költözött, ahol 1972-ig maradt. Visszatért Brazíliába, de hamarosan ismét elhagyta – azon művészek közé tartozott, akiket a katonai rezsim külföldre kényszerített –, és New Yorkba költözött, ahol videóművészeti alkotásokat készített.
1977-ben bemutatta a Circo Antropofágico című konceptuális operát, melyben 12 televíziós monitor szerepelt, könyvet írt (Divina Comédia Brasileira), nemzetközi videóművészeti találkozót szervezett (1978), videómunkája az 1979-es párizsi Beaubourgban megrendezett Video Performance and Body Art kiállítás egyik fénypontja volt.
A nyolcvanas években festőként is nagyon aktívvá vált, számos kiállítást rendezett, és az egyik legnagyobb, nemzetközileg is jegyzett brazil művész lett. Ezzel egy időben számos előadással, a Banda Performática létrehozásával és bemutatásával, valamint köztereken megrendezett produkciókkal és előadásokkal erősítette multimédiás arculatát. Ennek a leglátványosabb eleme az 1989-es francia forradalom megaeseménye volt; a Bastille bevétele című előadás 300 művészt és 10.000 fős közönséget hozott össze São Paulóban.
1995–2003 között a Casa das Rosas igazgatója volt.
