Jasmina Cibic: SPIELRAUM – The Nation Loves It

2015. január 12.

2015. 01. 29. – 03. 08.

A Ludwig Múzeum bemutatja Jasmina Cibic Spielraum – The Nation Loves It című legújabb projektjének első fejezetét. Az új mű előzménye a For Our Economy and Culture című, széles körben méltatott projektje, amellyel Szlovénia képviselőjeként vett részt az 55. Velencei Biennálén.

A kiállítás címe az európai politikai szatíra első művelői között számon tartott Karl Krausra utal, aki 1912-ben megjelent Spielraum c. esszéjében a dekoratív elemek túlburjánzását ostorozta a nyelvben és az építészetben egyaránt. Kraus gondolatait továbbfűzve, Cibic a dekorációnak a nyelvhasználaton és az épített környezeten belüli olyan célzatos alkalmazására reflektál, amely jellemző jelenség lényegében minden nemzeti (és több nemzetet átfogó) politikai rendszerben. Jasmina Cibic összművészeti alkotása a film, a performansz, a szobrászat és az installáció segítségével veszi szemügyre a közelmúlt történelmét, azt vizsgálva, hogyan válik a vizuális nyelv és a retorika az Állam látványos megjelenítésének eszközévé.

A kiállítás látványtervéhez, amelyhez Cibic építészettörténészekkel együttműködve végzett kutatómunkát, az El Nem Kötelezettek Mozgalmának 1961-es, Belgrádban megrendezett első konferenciája alkalmából készült tervek és grafikák jelentették a kiindulópontot. A konferencia azoknak az államoknak a fontos világtalálkozója volt, amelyek formálisan nem kötelezték el magukat egyik nagyhatalmi tömb mellett sem. A korabeli Belgrád városát hatalmas kihívás elé állította, hogy a konferenciára látogató külföldi delegációk igényeit figyelembe véve újragondolják és áttervezzék a környezetet, miközben a helyi lakosokra való tekintettel is igyekeztek új arculatot adni a városnak. A kiállítás részét képező művek az e célból készült egyedi pavilonok, emlékművek és dekorációs kiegészítők vázlatainak, terveinek és rajzainak látványelemeit konfigurálják újra, különös hangsúllyal utalva a konferencia legfőbb helyszínére, az egykori belgrádi Szövetségi Palota monumentális épületére.

A kiállítás csúcspontja a tizenöt perces film, amely a kiállítótérben elrendezett plasztikai és dekoratív elemeket fejti ki, s a politikai retorika hatóeszközeként egyetlen szereplő kezébe adva hozza működésbe őket. Ez a szereplő ötvözi a világ összes közszereplőjét: az általa mondottakat tengernyi politikai beszédből kiollózva szerkesztette forgatókönyvvé Tim Etchells. Az eredeti nyilatkozatok olyan személyektől származnak, akik politikailag elkötelezték magukat a protokoll jellegű építészet mellett, s az építészetnek a nemzeti identitáshoz való kapcsolódása mellett törtek lándzsát a nemzetközi színtéren. A filmet egy külön erre a célra tervezett műegyüttes foglalja keretbe, amely látványelemként szolgál majd a film következő, a kiállítás ideje alatt leforgatandó fejezetéhez is. A kiállítás továbbá egy performansz-sorozat helyszínéül szolgál, mely során az előadók újraaktiválják a film látványtervében megjelenő díszleteket és elemeket. Ezáltal a kiállítótér maga is átalakuláson megy keresztül: a galéria, a filmdíszlet és a színház funkcióit egyesíti magában, ahogyan egyes elemei váltakoznak a díszlettől a plasztikán át a színpadig és vissza.

A Spielraum: The nation loves it projekt olyan sajátos kontextusban felvetett kérdésekkel szembesíti a nézőt, amelyek a hatalmi rendszerekre jellemző mintázatokon túl azokra az égbekiáltó ellentmondásokra is rámutatnak, amelyek elválaszthatatlanul összefonódnak a nemzeti és a kulturális identitás átalakulásaival a múltban és a jelenben egyaránt.

Kurátor: KOPECZKY Róna
A performanszok és a film forgatókönyve: Tim ETCHELLS and Jasmina CIBIC
Hangképek és filmzene: Simon FISHER TURNER
A Spielraum projekt kurátori tanácsadója: Tevž LOGAR

A háromrészes Spielraum projekt első fejezeteként megvalósuló budapesti kiállítást az év folyamán további két bemutató követi: 2015 márciusában a ljubljanai MGLC Nemzetközi Grafikai Központban (kurátor: Anna Gritz) és 2015 szeptemberében a belgrádi Kortárs Művészeti Múzeum Salon MSUB nevű kiállítóhelyén (kurátor: Una Popović).

A projekt a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, a belgrádi Kortárs Művészeti Múzeum, a ljubljana-i MGLC, a ljubljanai Aksioma Kortárs Művészeti Intézet, a londoni Waddington Studios és a leeds-i Northern Film School együttműködésében valósul meg, a Szlovén Köztársaság Magyarországi Nagykövetségének támogatásával.

A projekt a Jugoszláv Történeti Múzeum és a Szlovén Kulturális Minisztérium támogatásának köszönhetően valósulhatott meg.

További információ a művészről a www.jasminacibic.org honlapon található.