Andy Warhol

2000. június 20. – július 23.
Mikor
2000. június 20. – július 23.

Andy Warhol (eredeti nevén Andrew Warhola), a huszadik századi képzőművészet egyik emblematikus figurája, az egyik legismertebb amerikai művész a pennsylvaniai Pittsburghben született 1928-ban, egy rutén bevándorló család harmadik gyermekeként. 1945-től az újonnan létrehozott Carnagie Institute of Technology Festészeti és Formatervezés Tanszékén tanult. 1949–ben New Yorkba költözött, és az ötvenes években kereskedelmi kiadványok illusztrálásával és reklámok készítésével keresett pénzt, miközben könyvillusztrációkat készített és első egyszemélyes kiállításait is bemutatta. A hatvanas években a népszerű képregények és hirdetések formai megoldásainak felhasználásával aratta első nagy sikereit, és ekkor készítette szerialitáson alapuló első műveit is (Marilyn, Elvis Presley, Brillo-dobozok). Filmezéssel is ekkor kezdett komolyan foglalkozni (Sleep). Sikereivel a New York-i művészeti „underground" kulcsfigurájává vált, és nemcsak képzőművészeti, de a zenei, filmes és táncművészeti műfajokban is sorra aratta sikereit. A Velvet Underground rock zenekarral tartott közös multimédiás happeningeket (Exploding Plastic Inevitable, 1966). Az új technikák és kifejezési módok iránt vonzódó Warhol az 70-es évektől a „hagyományosabb" műfajok mellett videó- és tévéfilmeket is készített. 1969–ben indította az Interview című, havonta megjelenő filmes folyóiratát.
Andy Warhol festményei, objektjei, filmjei, valamint személyisége, társasági élete révén minden más alkotónál jobban jellemzi az amerikai pop art lényegét. Széles ismeretségi körében, barátai között található Jean-Michel Basquiat, Liza Minnelli, Diana Ross vagy Merce Cunningham is. Műtermében az alkotás és a társasági élet összekapcsolódott, képzőművészek, művészek és barátok fordultak meg ott (pl. műtermének látogatóiról, a munkáról spontánul felvett, mintegy végtelenített videót is készített, ez alkotja a Factory Diaries-t); a nyilvánosság, a szereplés és önmagának menedzselése tette tipikusan amerikai művésszé. Sikere, népszerűsége nemcsak eszmei volt; a pénz, a sztárkultusz, az eladhatóság szerves részét képezte alkotói gondolkodásmódjának: „Miután gyakoroltam azt a dolgot, amit 'művészetnek' vagy akárhogy is hívnak, az üzleti művészet irányába mentem. Művészeti üzletember akartam lenni, vagy üzletember és művész".
Ezen a kiállításon mintegy ötvenöt eredeti Andy Warhol művet mutatunk be, melyek még nem voltak láthatók Magyarországon, úgymint pl. a Campbell Leveskonzerv 1.-t (1968), Marylin Monroe -t (1967), a Jackie Kennedyről készített Jackie sorozatát 1964-ből, vagy az 1981-es Dollar Sign című sorozatát. Valamennyi mű a pittsburghi Andy Warhol Múzeum tulajdona, melyeket a New York-i Museum of Modern Art-tól kölcsönzött Warhol-filmekkel is kiegészítettünk.
A kiállítást az Egyesült Államok Nemzeti Nevelés- és Oktatásügyi Minisztériuma a pittsburghi Andy Warhol Múzeummal együttműködésben rendezte meg, és a minisztérium által támogatott, a millennium alkalmából rendezett hivatalos program részévé vált. A kiállítást mintegy tizenkét, közép-, kelet- és dél-európai országban mutatják be 2000 és 2001 folyamán.
Kurátorok: Bicskei Éva és Szipőcs Krisztina