Meret Oppenheim találkozik Man Ray-jel

1997. december 9. – 1998. január 11.
Mikor
1997. december 9. – 1998. január 11.

A MERET OPPENHEIM MEETS MAN RAY című kiállítás két olyan művész munkáit mutatja be, akik jelentős mértékben befolyásolták a XX. század művészetét. Meret Oppenheim (1913 Berlin — 1985 Basel) és Man Ray (1890 Philadelphia — 1976 Párizs) 1933-ban találkozott az akkori művészeti élet központjában, Párizsban. Ekkor készült Man Ray egyik ismert fényképsorozata: A fiatai Meret Oppenheim a nyomdagépnél egy párizsi műteremben. Ez a fényképsorozat a kiállítás kulcs-darabja, címe is innen ered.

Az amerikai Man Ray Párizsban, a 20-as évek dadaista, szürrealista és futurista köreiben sokoldalú tehetségként ismert. Festő, objektművész, filmrendező és fotóművész. Kora egyik legkeresettebb fényképésze lévén, megbízói közé tartoztak olyan divatlapok, mint a Vogue és a Harper’s Bazaar, melyek számára jelentős művészegyéniségeket és legendás szépségű nőket fényképezett. Man Ray számos új művészeti kifejezési forma előfutáraként hamarosan világhírre tett szert.
Meret Oppenheim a század egyik legkülönlegesebb művésznője. Bár munkái nem sorolhatók kizárólag egy stílusba, általában a szürrealisták között emlegetik. A párizsi szürrealisták körében (melynek többek között tagja volt Max Ernst, Marcel Duchamp, André Breton és Francis Picabia) hamar felfigyeltek rá, és az 1936-ban készült Prémes csésze azóta nemcsak Meret Oppenheim ‘ismertetőjele”, hanem az egész mozgalom szimbóluma.

Meret Oppenheim és Man Ray művészetében az anyagokat szabadon kezeli, és a hétköznapi tárgyakat úgy helyezi új, művészeti kontextusba, hogy elidegeníti őket. Mindkét művészt a sokoldalúság és a szellemi függetlenség jellemzi. A kiállításon festmények nem szerepelnek; a közel 150 műtárgy között Man Ray szürrealista objektjei, dadaista kollázsai, asszamblázsai, rajzai és fényképei láthatók, valamint – nagyobb számban –- Meret Oppenheim rajzai, vázlatai, grafikái, objektjei és szobrai.

A Kunsthalle Darmstadt és a hamburgi Galerie Lévy által összeállított tárlat Darmstadt, Rotterdam és Wilhelmshaven után érkezett Budapestre.

A kiállítást támogatta a Pro Helvetia és a Magyarországi Ludwig Alapítvány.