Zsilinszkij Dimitrij Dimitrijevics: Kettős portré: Peter és Irene Ludwig (1981)

tojástempera, farost (kétoldalas kép, képtartó állványon)
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung adománya, 1989

Dmitrij Zsilinszkijt egyik első oroszországi útja alkalmából ismerte meg Peter Ludwig, majd rövidesen meghívta egy kéthónapos tanulmányútra Aachenbe. A művész ellenszolgáltatásként, a helyszínen festette meg a műgyűjtő házaspár portréját, amelyet sokáig otthonukban őriztek a portré személyes vonatkozásai miatt. Zsilinszkij a negyvenes évek második felében végezte tanulmányait a moszkvai Iparművészeti Egyetemen, majd a Szurikov Művészeti Intézetben. A hatvanas években induló úgynevezett „szigorú stílus” egyik jeles képviselője, amely egyfajta stiláris és etikai fordulópontot hozott a realista művészetben. A szocialista realizmus idealizáló, heroikus felfogásával szemben e mozgalom tagjai a legnagyobb hűséggel ábrázolták a kortárs valóságot, egyfajta kritikai hangot ütve meg. Zsilinszkij képeit az ikonokon is használt technikával, tojástemperával festi; stílusa az olasz quattrocento és a német reneszánsz örökségét hordozza. Számos portrét festett, köztük többet megrendelésre. „Zsilinszkij meg volt róla győződve, hogy a kép csak akkor nyűgözi le a nézőt, ha szakszerűen és kiválóan van kivitelezve; csak ilyen körülmények között lehet hiteles. A művészethez való komoly viszonya határozza meg azt a tiszteletteljes módot, ahogy tárgyát kezeli.” (Pjotr Osszovszkij) A kettős portré egyik oldalán Zsilinszkij antik kanapén ülve, műtárgyakkal és a gyűjteményük büszkeségeit bemutató kiadványokkal körülvéve festi meg a Ludwig-házaspárt. A másik oldal egy ennél jóval izgalmasabb, első pillantásra nehezen azonosítható teret tár elénk: az aacheni könyvtárszoba hatalmas ablakát, kilátással a kertre, és az üvegben tükröződő részletekkel a könyvtárban látható könyvekről, műtárgyakról és arról a gótikus építészeti töredékről, amelyet a Ludwig-házaspár az ötvenes években épített be készülő házába. A minden részletében gondosan kidolgozott festmény a modelleket értékes tárgyaikkal körülvéve, igazi műértőként és mecénásként jeleníti meg, a megrendelő szándékainak megfelelően.