Starec Masha, Max Willis: A magánélet töredékei – ráhangolódás (2016)

multimédiás installáció
Peter und Irene Ludwig Stiftung, Aachen, letét , 2018

Masha Starec interaktív művét a 2016-os #Bartók kiállításra hozta létre. Az eredeti műben a régi típusú rádió gombjait kapcsolgatva váltogathattuk a kivetített képek között, amelyek önéletrajzszerűen mutatták be a művész életének fontos pillanatait. A fotók között sokszor visszatért egy zöld ülőgarnitúra, amely Bartók Béla nagyszentmiklósi szülőházából került a művész családjának otthonába, Masha Starecet ugyanis rokoni szálak fűzték a híres zeneszerzőhöz (nagyapja Bartók unokaöccse volt). Magával a rádiókészülékkel is utalt a zeneszerzőre, hiszen Bartók idejében a rádióközvetítések egyre elterjedtebbé váltak; maga Bartók is számos rádiókoncertet adott. 2017 januárjában a művész váratlanul elhunyt. A mű itt látható változatát a művész alkotótársa, Max Willis segítségével rekonstruáltuk a kiállításra, de ez a változat nem tartalmazza az eredeti mű minden elemét, csak a művész gyermekkorának színhelyén, Belgrádban készült fényképeket és ezek animált változatát. A művész családja révén sokféle kulturális hatással találkozott gyermekkorában (szlovén, olasz, szerb, magyar és német). A kulturális keveredés, a költözések és a háborúk ellenére Bartók bútora – mint biztos pont – ott maradt a lakásban, és a gyermekkori hatások fontosságára emlékeztette. Sugár Zsófia