Soós Tamás: Melancholia (1985)

akril, papírmasé, fa
Múzeumi vásárlás, 2006

Soós Tamás munkássága az újfestészeti mozgalom résztvevőjeként a nyolcvanas években indult, amikor is elvont, metafizikus, misztikus-heroikus tájképeket, majd az itáliai manierizmus hatására Caravaggio-parafrázisokat festett, amelyekkel „kvázibarokk” metaforákat teremtett. A nyolcvanas évek végén az alkotó munkáiban a térbeliség egyre erősebbé váló kérdése foglalkoztatta. A festményekről már jól ismert alakjainak terét elkezdte tágítani. A formák ugyanazok maradtak, csupán kikerültek a sík által behatárolt keretből a háromdimenziós világba, s elkezdtek párbeszédet folytatni a képek világával (Melancholia). A síkba és a térbe helyezett, azonos formájú figurák diskurzusa tovább fokozza a Soós műveiben permanensen jelen lévő feszültséget.