Gnoli Domenico: Nadrágzseb (1969)

olaj, vászon
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung adománya, 1989

Domenico Gnoli (1933–1970) fiatalon elhunyt olasz festő és díszlettervező. Díszlettervezést tanult az Accademia di Belle Arti- n, majd rövid ideig elismert, sikeres díszlettervezőként működött. Ezt követően élete nagy részét New Yorkban töltötte, és olyan magazinoknak dolgozott, mint a Sports Illustrated és a Fortune. Színházi díszleteket tervezett, gyerekkönyvet írt, illetve más kiadványokat illusztrált, 1968-ban munkái szerepeltek a kasseli Documenta IV-en és a Velencei Biennálén. Festészeti stílusa a szürrealizmus, a pop art és a manierizmus határvidékén mozog, néhol kifejezetten anakronisztikus vonásokkal. Gnoli gyakran homokot és márványtörmeléket kevert pigmentjeibe, festményeinek olyan textúrát adva, amely ellentmond tiszta illuzionizmusuknak. A kérgesedett felületek a freskó minőségét sugallják, felidézve a tizenötödik századi Itália hagyományait. Képei némelyikén halmozza a részleteket, motívumokat, máskor egyetlen főtéma fest meg végtelen részletességgel, ami mérhetetlenül sűrűvé teszi festményeit, miközben egyúttal el is emeli a valóságtól. Realisztikusan megfestett Nadrágzseb című munkája egy tárgyi elemet ragad ki és totalizál a kép teljes felületén. A hipnotikus aurát árasztó töredék vonzereje felerősíti az elveszett egészet, arra kényszerítve a nézőt, hogy szembenézzen a kontextus hiányával, és gondolatban rekonstruálja azt, hasonlóan egy régészhez, aki egy cserépszilánkot ás ki. Ez a fajta, önmagán túlmutató realizmus komolyságot kölcsönöz a hétköznapi tárgy homályos részleteinek. Gnoli művészete lassú, költői és titokzatos tekintetet sugall, amelyben a hétköznapi új dimenziót nyer.