Wesselmann Tom: Tájkép No. 4. (1965)

akril, papírragasztás, farost
Az aacheni Peter und Irene Ludwig Stiftung letétje

Tom WESSELMANN művészete kiemelkedő szerepet játszik a Ludwig házaspár gyűjteményének kialakulásában, sőt: a Budapesten őrzött kép ebből a szempontból is kulcsfontosságú. Az Egyesült Államokba üzleti ügyben sokat utazó Ludwig házaspárnak 1967-ben sorsfordító látogatása volt a New York-i MOMÁ-ban, majd Sidney Janis és Leo Castelli galériáiban: megérintette őket az „új hullám” szele. „Egy új világ felé vezető kapu nyílt meg előttünk – egy a jelenkorunk hiteles művészeti világa felé vezető ajtó” – írja Peter Ludwig 1969-ben, az Art of the Sixties katalógusban. A házaspár ekkor ismerkedett meg az amerikai pop-arttal – Wesselmanntól vették az egyik első pop-art művet gyűjteményükbe. Sokáig úgy tartotta az irodalom, hogy a Tájkép No. 2. volt ez a bizonyos mű. A Ludwig Goes Pop (2014–2015) kiállítás katalógusában az aacheni Ludwig-gyűjtemény egykori igazgatója, Wolfgang Becker a legújabb kutatásokra hivatkozva viszont azt állítja: ez a kép a Budapesten őrzött Tájkép No. 4. volt. Az 1968-as documentára egyébként a Ludwig házaspár kölcsönözte Wesselmann nagyméretű képét (Great American Nude No. 98), jelentősen hozzájárulva az amerikai pop-art európai megjelenéséhez.

K. B.