Rögzítés változatok - újragondolt fotótörténet

A PROGRAM KÉRHETŐ: 2020. 03. 29-IG!

„Waliczky kiindulópontja, hogy a fényképezőgép történetének fejezetei mindig egybeesnek valamilyen kor látásmódjának elfogadott, többségi változatával.”

Szegedi-Maszák Zsuzsanna

 

Mi lett volna, ha nem abba az irányba indul el a fényképezőgépek és mozgóképes kamerák fejlődése, mint amit ismerünk? Mi történt volna máshogy a kamerák történetében, ha Leland Stanford gazdag versenyló-tulajdonos, nem szeretett volna konkrét választ kapni arra a kérdésre, hogy van-e olyan pillanat, amikor a vágtázó ló mind a négy patája a levegőben van? Ha Eadweard Muybridge emiatt nem kezd el 12 kamerával sorozatfotókat készíteni? Az egyes történeti korszakokat foglalkoztató problémák inspirálják a technikai találmányokat, így a képrögzítés fejlődését is.

Az új találmányokkal pedig valami olyasmire kezdünk fókuszálni, amire addig kevésbé vagy egyáltalán nem. A médium, ami felénk közvetít, meghatározhatja azt is hogyan látunk, mit látunk. Az első fotográfiák esetében felfedezhetjük az azt megelőző ábrázoló műfaj a festészet ráhatását. A Waliczky által digitálisan létrehozott képzelt analóg kamerák esetében, pedig megfigyelhetjük hogyan hat visszafelé a számunkra már hétköznapinak számító cyber világ.

Feltehetjük a kérdést, hogy mi most hogyan látunk? Mi határozza meg a látásunkat? Hogyan látnak a képzelt kamerák? Milyen, a valóságban nem megtapasztalható nézőpontokat adnak számunkra?

A foglalkozás során Waliczky Tamás által kitalált kamerákat kiindulópontokként tekintve, beszélünk az analóg és a digitális kamerák közötti különbségekről. A pusztán emberi szem általi és az objektíven keresztüli látásról, ezek egymásra hatásáról. Megpróbálunk projektálni pár konkrét kép, amit Waliczky képzelt kamerái készíthetnének vagy vetíthetnének elénk.

 

 

AJÁNLOTT KOROSZTÁLY: 11-18 éves korig

KULTURÁLIS TARTALMAK: analóg /digitális képalkotás, látás, percepció, média

KOMPETENCIA- ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS: média és mozgóképismeret, digitális kompetenciák, anyanyelvi kommunikáció, kritikai gondolkodás

IDŐTARTAM: 60 - 90 perc