Fővárosi komplex rajzverseny 2021/22

III. KATEGÓRIA - TAGOZATOS ÉS MŰVÉSZETI KÖZÉPISKOLÁK

EREDMÉNYEK

A versenyeredmények az alábbi linkeken megjelenő dokumentumokban megtekinthetők.

9. évfolyam

10. évfolyam

11. évfolyam

12. évfolyam

 

MUNKÁK

A diákok alkotásai az alábbi linkeken tekinthetők meg

9. évfolyam

10. évfolyam

11. évfolyam

12. évfolyam

 

 

***

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ a Ludwig Múzeummal együttműködésben a 2019–2020-as tanévre is meghirdeti a Fővárosi Komplex Rajzversenyt tagozatos művészeti középiskolák számára.

A teljes versenykiírás letölthető IDE KATTINTVA.

 

A VERSENY PEDAGÓGIAI CÉLJA

A verseny pedagógiai célja korunk művészeti irányzatainak elméleti és gyakorlati megismerése. Az ismeretek önálló, alkotó alkalmazása megadott kortárs műalkotásra (műalkotásokra) történő reflektálással, valamint egy, a verseny helyszínén készült tanulmány segítségével a gyakorlati szakmai tudás bemutatása. A versenyfeladatok komplex értékelése segítséget jelent a résztvevőknek a további fejlődés irányvonalának, lehetőséginek kijelölésében. Erősíti a résztvevők önálló gondolatainak alkotó megfogalmazását. A verseny kapcsolódik a képző- és iparművészeti felsőoktatás felvételi követelményeihez. A verseny lehetőséget ad a képzőművészet iránt érdeklődő, magasabb óraszámban tanuló, vagy művészi pályára készülő versenyzők teljesítményének összevetésére, egymás munkáinak megismerésére és a tehetséggondozásra.

 

A VERSENY KORCSOPORTJAI

A versenyt négy korcsoportba osztva külön-külön pontozzuk és díjazzuk. Az iskolák évfolyamonként maximum 3 főt nevezhetnek.

A négy korcsoport:
1) 9. évfolyam
2) 10. évfolyam
3) 11. évfolyam
4) 12. évfolyam

 

A VERSENY JELLEGE, RÉSZEI

Az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ www.tehetsegkapu.hu felületén történik a regisztráció.
Regisztrációs határidő: 2022. február 11. péntek, 23:59.

A nevezési feladatról készült fotót nem kell feltölteni online, csak a személyes adatokat. A nevezési feladatot a döntő helyszínén az évfolyamnak megfelelő versenynapon, a verseny helyszínén, az ott készült munkával együtt kell leadni a verseny rendezőjének.

Helyben, a Ludwig Múzeumban, látvány után készítenek stúdiumot a versenyzők. A beállítások a korosztálynak megfelelő természetes és mesterséges formákból állnak 9-10. évfolyamon. A 10-11. évfolyamon, élő modell (portré, választható fél vagy teljes alak) ábrázolása a feladat.

A szervezők a formacsoportot, illetve az élő modelleket a múzeumi térben helyezik el, így lehetőséget adnak a Ludwig Múzeum környezetének, illetve kiállított műtárgyainak képi bekapcsolására a kompozícióban. A zsűri a pontozás során figyelembe veszi az egyéni megoldásokat. Javasoljuk, hogy eltérő technikát válasszanak a nevezési munkához képest. Az eszközökről a versenyzőnek kell gondoskodnia. (pl. papír, rajztábla, festék, grafikai eszközök stb.) A felkészülést segítik a képzőművészeti technikákat taglaló kézikönyvek, kortárs képzőművészeti albumok, a Ludwig Múzeum könyvtára, honlapja és kiállításai

 

A VERSENY FORDULÓI

I. forduló: iskolai válogató, (elődöntő)

Helye a versenyző iskolája. A tanulók a következő listáról kiválasztott a Ludwig Múzeum gyűjteményi kiállításában látható kortárs műalkotás parafrázisával (átírásával) nevezhetnek be a versenyre.

Műtárgylista:
- Keserü Ilona: Gyűjtemény (1970) olaj, tojáshéj, fadoboz
- Drozdik Orshi: Végtelen disztópia: Black Mirror II. (1984) zselatinos ezüst nagyítás
- Erdély Miklós: Hadititok (1984/1996) installáció, vegyes technika
- David Hockney: Ellenfény francia stílusban (1974), olaj, vászon
- Endri Dani:182 cm (2016), zsiklé nyomat
- Fehér László: Kút figurával (1989), olaj, vászon
- Gáyor Tibor: Q 8/8 spirális demontázs 1-16 (1974), akril, lenvászon kollázs, forgácslap

A válogatás tematikája: „(el)zártság és nyitottság”. Mit jelent a kiválasztott mű, hogyan kapcsolódik mindennapjainkhoz, személyiségünkhöz és környezetünkhöz? A pandémia miatt mindannyian nem csak gondolatban, de a maga valóságában is átélhettük ezeket a fogalmakat.

Feladat az alkotás tovább gondolása, új formai és technikai elemekkel, személyes hangsúlyokkal. Az anyaghasználat kötetlen. Javasoljuk a színes eszközök alkalmazását. (Pl.: akvarell, pasztellkréta, akril festék, különbféle vegyes technikák stb.) Téri konstrukciókat maximum 20 x 20 x 20 cm méretig elfogadunk. „Síkplasztikánál” csak a kiemelkedés magasságát szabályozzuk, ami maximum 5 cm lehet.

Az alkotást a verseny helyszínén, az évfolyam versenynapján a versenyzőnek el kell hozni és az ott készült munkával együtt leadni.

 

II. forduló, döntő

Helye: Ludwig Múzeum (Budapest, 1095 Komor Marcell utca 1.)

Az egy iskolából egy évfolyamról küldhető versenyzők száma 4 fő a távolságtartás megőrzése érdekében. Szükség esetén több beállítással biztosítjuk a megfelelő távolságot a tanulók között. A Ludwig Múzeum területén a maszk viselését az aktuális járványügyi helyzetnek megfelelően alakítjuk.

Időpontjai:
2022. március 02. (szerda) 12. évfolyam
2022. március 09. (szerda) 11. évfolyam
2022. március 23. (szerda) 10. évfolyam
2022. március 30. (szerda) 9. évfolyam


Zsűrizés

Országosan elismert alkotóművészek és művészpedagógusok bevonásával történik.

A zsűrizés időpontjai:

  • 2021. március 09. 11-12. évfolyam
  • 2021. március 23. 10. évfolyam
  • 2021. március 30. 9. évfolyam

 

A verseny témája, ismeretanyaga, a felkészüléshez felhasználható irodalom

Előzetes bejelentkezést követően az eredeti művek megtekinthető a Ludwig Múzeum kiállításában, továbbá igény esetén a múzeumpedagógusok és a múzeum könyvtárosai is segítséget tudnak nyújtani a felkészülésben. A könyvtárban kikereshető a kiválasztott művészhez, alkotáshoz kapcsolódó szakirodalom. A műalkotások képei, amelyekből az átíráshoz választhatnak a versenyzők, a Ludwig Múzeum honlapján is megtalálhatók lesznek.

Kapcsolat: muzeumpedagogia@ludwigmuseum.hu