Gerber Pál: Majd a művészet fogja megállítani (2005)

ceruza, akvarell, papír
Múzeumi vásárlás, 2010

Gerber Pál munkásságának egyik központi és legszembetűnőbb eleme az ambivalencia, pontosabban néhány visszatérő ambivalencia. Az ambivalencia Gerber munkáiban való megjelenési formáit sokféleképpen értelmezték: irónia, melankólia, abszurditás, banalitás, vagy akár allegória. Vagy más hangnemben: rossz festészet, csináld magad művészet, játékosság, emlékezet. Annak ellenére, hogy a művész számtalanszor nyomatékosan kifejezte, hogy nehezményezi, ha a munkáját ilyen kategóriákkal illetik, illetve, hogy ezek milyen kevéssé képesek szerteágazó művészeti tevékenységének összetettségét megragadni, talán mégis hasznosnak bizonyulnak abban a törekvésünkben, hogy megértsük Gerber munkáinak egyedülálló karakterét. Az egyik ilyen momentum forrása határozottan a szöveges elemek fontosságában rejlik, kifejezetten a címekben, amelyek célja, hogy homályos magyarázatot vagy megnevezést adjanak a képek tartalmának. Gerber esetében van egy jelentésréteg, amit szó szerint kell venni, még ha ez a szó szerinti jelentés nincs is magyarázó kapcsolatban a kép jelöltjével. Ennek a képnek az esetében a művészet – legyen könyv vagy kép – olyan erővel bír, hogy még egy vonatot is képes megállítani. Ezután már a néző dolga, hogy eldöntse, mit jelöl a vonat, rajta áll, hogy a kép ironikus, melankolikus, abszurd, avagy banális-e. (Timár Katalin)