Waliczky Tamás előadása

2010. április 9. 0.00–00.00
Mikor
2010. április 9.
Bérlettel nem látogatható

Waliczky Tamást 2000-ben a BT tokiói művészeti magazin a 20. század 100 legmeghatározóbb művésze közé sorolta. Az egyetlen nemzetközileg is széles körben elismert magyar származású médiaművész 1959-ben született Budapesten. Kezdetben (1968-83) rajzfilmeket készített, mellette festett, fotózott és illusztrációkat készített. 1983-ban kezdett el számítógépekkel dolgozni. Számos rangos nemzetközi díjat és elismerést szerzett munkáival. 1992-ben a Zentrum für Kunst und Medien (ZKM) rezidenciaprogramjában vett részt, ahol később az intézmény kutatójaként dolgozott (1993-97). 1997-2002 között a HBK Saar, Saarbrücken-i egyetem vendégprofesszora, 2003-tól 2005-ig a Mainz-i egyetemen tanít, 2005-től a HBK Saar főállású professzora.

Waliczky Tamás: A kert (21. századi amatőrfilm), 1992, 1996

A film története rendkívül egyszerű: egy kétéves kislány játszik, futkározik, bámészkodik egyedül egy kertben. A kislány valós személy, környezete azonban komputer által generált 3D környezet. Az animáció központi gondolata egy újfajta perspektíva, az ún. vízcsepp-perspektíva rendszer köré szerveződik. A rendszer egy gömbből áll, középpontjában a kislánnyal. Míg a reneszánsz perspektívában a nézőpont mindig a néző szemeivel esik egybe, az enyészpont pedig a horizonton helyezkedik el, mely mindig egy egyenes vonal, addig az én perspektíva-rendszeremben végtelen számú nézőpont van a kislány fejében és végtelen számú enyészpont körülötte. A horizont ebben a rendszerben nem egyenes, hanem kör alakú, ami azt jelenti, hogy a világ a nézö és a kislány között is véget ér csakúgy, mint a végtelenben. A néző tehát a gyerek világán teljesen kívül esik, az ö nézöpontja nem meghatározó a látvány szempontjából. A kert létrehozásához több programot kellett kifejlesztenünk, többek között egy 3D mozgásanalízist végző szoftvert, a véletlenszerű, pontozott felületi mintázatot létrehozó, illetve a hátteret, az előteret és a kislányt egyetlen képbe olvasztó programokat, és természetesen a fő programot, a vízcsepp-perspektíva rendszert. Ez az animáció egyfajta virtuális valóság, csakhogy itt a szokásostól eltérően nem saját, hanem valaki más virtuális valóságát láthatjuk. A néző nem döntheti el, hogy hová néz, mit érint meg. Ha elfogadja ezt, akkor megismerhet valaki más világát, megértheti annak logikáját. Mindehhez toleránsnak kell lennünk, s ez nagyon fontos számomra.
(Waliczky Tamás)

Waliczky Tamás csoportos kiállítása április 9-én nyílik a budapesti Videospace Galériában.